“Als kind was ik al idealistisch en dat ben ik eigenlijk nog steeds. Tijdens mijn Pabostudie liep ik stage bij een penitentiaire inrichting en dat vond ik in tegenstelling tot veel studiegenoten geweldig! Als leerkracht bij het ESB* kan ik naast mijn kennis ook een stuk idealisme kwijt. Ik geef de kinderen één-op-één begeleiding en vind het heerlijk dat ik ieder kind zoveel aandacht kan geven. Dat is de belangrijkste reden dat ik in het speciaal onderwijs werk: de aandacht.
In het reguliere onderwijs moest ik mijn aandacht verdelen over 30 of meer kinderen. Ik voelde me dan schuldig als ik niet aan elk kind genoeg aandacht had kunnen geven. In het speciaal onderwijs kan dat wel, klassen bestaan uit hooguit 12 leerlingen. De kinderen in het speciaal onderwijs hebben persoonlijke aandacht nodig en ík heb het nodig om veel persoonlijke aandacht te géven.”
“Ik werk met heel verschillende kinderen en het is mooi om te zien hoe ze hier vaak op adem komen, opleven en zich steeds beter gaan voelen. Zoals een meisje, jaren geleden, dat zwaar depressief binnenkwam. Ik moest haar rekenen en taal geven, maar zag dat dat op dat moment geen enkele zin had. Ik werk dan op gevoel en heb er toen voor gekozen, buiten de protocollen om, om het meisje voor te lezen. Ze mocht zelf een boek uitzoeken en koos een boek over de hongerwinter, over kinderen die niets te eten hadden terwijl ze zelf niet wílde eten en verplicht sondevoeding kreeg.... In het begin zat ze heel gespannen naast me, maar na vier weken voorlezen was ze ontspannen en kon daarna verder opbouwen in de trainingsklas. Ze is later op het Stedelijk Gymnasium terechtgekomen en maakt het goed. Het is zo belangrijk, het állerbelangrijkste, het kind te zien en te blijven zien. En je moet authentiek zijn, kinderen prikken er direct doorheen als je jezelf niet bent.”
“Ik ga fluitend naar mijn werk. Door de kinderen, hun achtergronden en mijn collega’s. Ik heb echt fantastische collega’s en kan altijd bij iemand terecht, bijvoorbeeld met een vraag over computers. We hebben ook gezamenlijke studiedagen en workshops. Die zijn meestal heel erg leuk en leerzaam, hier ga ik ook met plezier naar toe.”
*) Leo Kanner ESB LUMC Curium is een lesplaats voor kinderen en jongeren met kinderpsychiatrische problematiek die in LUMC-Curium dagbehandeling of 24-uurs behandeling krijgen. Zij hebben ernstige problemen met de schoolgang en volgen tijdens de behandeling geen onderwijs op hun eigen school. De ESB is een tijdelijke onderwijsvoorziening; als de behandeling is afgelopen of stopt, eindigt ook het onderwijstraject.